آموزش خرید و فروش سهام در بورس

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

شفافیت و قانونی بودن بازار بورس آن را به مکانی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. بورس بازاری قانونی برای فعالیت و کسب سود است که کلیه سرمایه‌گذاران آن از حمایت قانون بهره‌مند هستند. مزیت‌های بازار بورس سبب جذب سرمایه‌گذاران به این بازار شده است. در ادامه قصد داریم به آموزش ورود به بورس و آموزش خرید و فروش سهام بپردازیم.

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

اولین قدم برای شروع معاملات بورسی انتخاب کارگزاری مناسب است. کارگزاری‌ نهاد واسطه‌ای بین سرمایه‌گذار و بازار برای خرید و فروش سهام است. پس از انتخاب کارگزاری و بررسی خدماتی که به شما ارائه می‌کند، باید با مراجعه حضوری یا مراجعه به وبسایت کارگزاری نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

کد بورسی مانند شماره حساب بانکی منحصر به فرد است و با استفاده از آن می‌توانید معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهید. با توجه به قانون سازمان بورس، افراد با هر سن و هر میزان تحصیلاتی می‌توانند جهت دریافت کد بورسی اقدام کنند. برای افراد زیر 18 سال دریافت کد بورسی توسط ولی قانونی امکان‌پذیر است. تمامی افراد بعد از دریافت کد بورسی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری معاملات خود را انجام دهند. معمولا تمامی کارگزاری‌ها برنامه‌ای برای آموزش خرید و فروش سهام در بورس و یادگیری نحوه کار با سامانه معاملاتی خود در نظر می‌گیرند.

ثبت نام در سجام

برای دریافت کد بورسی ثبت نام در سامانه سجام اجباری است. سامانه سجام مکانی برای ذخیره اطلاعات هویتی تمامی فعالین بازار سرمایه ایران است. ثبت نام در سجام نیاز به احراز هویت و ارائه مدارک هویتی در مراجعات بعدی به نهادهای مالی مانند: شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… را از بین می‌برد.

برای شروع ثبت نام سجام به سایت سجام مراجعه کنید و پس از شروع فرآیند ثبت‌ نام با توجه به اطلاعات مورد نیازِ هر مرحله فرم‌های ثبت‌ نام را تکمیل کنید. بعد از تکمیل اطلاعات باید به صورت حضوری از طریق دفاتر پیشخوان و یا غیرحضوری با استفاده از اپلیکیشن‌های تاییدشده، فرآیند احراز هویت خود در سجام را تکمیل کنید.

برای دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه باید از طریق سامانه آگاه اکسپرس اقدام کنید. پس از شروع و تکمیل ثبت نام در آگاه و ایجاد حساب کاربری می‌توانید فعالیت‌های معاملاتی خود را در بازار سرمایه به راحتی انجام دهید. برای فعالیت در بازار سرمایه و ورود به حساب کاربری می‌توانید از طريق سایت و یا اپلیکیشن آساتریدر فرآیند خرید و فروش سهام را شروع کنید. برای آموزش خرید و فروش سهام در بورس می‌توانید در دوره‌های رایگان کارگزاری آگاه شرکت کنید و کار با نرم‌افزار معاملاتی آساتریدر را بیاموزید.

چگونه حساب معاملاتی خود را شارژ کنیم؟

یکی از نخستین مراحل برای آموزش خرید فروش سهام در بورس شارژ حساب معاملاتی است. برای خرید اوراق بهادار باید حساب معاملاتی شما دارای اعتبار کافی باشد. طبق قانون سازمان بورس حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید سهام 500 هزار تومان است. شارژ حساب معاملاتی شما برای خرید سهام باید حداقل 500 هزار تومان (بدون احتساب کارمزد) باشد.

افزایش شارژ حساب معاملاتی در کارگزاری آگاه به چند روش مختلف امکان‌پذیر است:

پرداخت شتابی

این روش ساده‌ترین روش برای شارژ حساب معاملاتی مشتریان است. در این روش باید مبلغ مورد نیاز برای انجام معامله را با استفاده از یکی از درگاه‌های بانکی پرداخت کنید تا حساب معاملاتی شما شارژ شود. دقت داشته باشید که سقف واریز از روش پرداخت شتابی آساتریدر 50 میلیون تومان است.

فیش واریز نقدی

روش دوم برای افزایش اعتبار حساب معاملاتی فیش واریز نقدی است. برای افزایش اعتبار با این روش باید از منوی اصلی سامانه معاملات آنلاین، با انتخاب گزینه فیش واریز نقدی اطلاعات لازم را در پنجره بازشده وارد کنید. در نهایت باید تصویر فیش واریزی را در صفحه بارگذاری کنید تا حساب معاملاتی شما در اسرع وقت شارژ شود.

حساب متصل بانکی (حساب وکالتی)

استفاده از این روش برای مشتریان بانک ملت یا سامان امکان‌پذیر است. برای استفاده از این روش جهت شارژ حساب معاملاتی مشتری باید درخواست لینک حساب را از طریق کارگزاری آگاه پیگیری کند و فرم‌های دریافتی را به بانک خود ارائه دهد. با انتخاب این روش مبلغ خرید سهام به صورت مستقیم از حساب بانکی کسر می‌شود. به این ترتیب دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی نیست.

دستگاه کارت‌خوان

برخی از مشتریان با مراجعه حضوری به شعبه‌های کارگزاری با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان حساب معاملاتی خود را شارژ می‌کنند. برای استفاده از این روش مشتری باید هنگام مراجعه، کارت ملی و کارت بانکی خود را همراه داشته باشد. برای شارژ حساب معاملاتی از این روش نمی‌توانید از کارت بانکی افراد دیگر استفاده کنید.

 

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

در این مرحله به آموزش خرید و فروش سهام در بورس می‌پردازیم. برای خرید سهام باید ابتدا نماد شرکت مورد نظر را در سامانه معاملات آساتریدر، جست‌وجو کنید. در پنجره جدید اطلاعات نمادی که جست‌وجو کرده‌اید نمایش داده می‌شود. اطلاعاتی از قبیل: جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار قیمت سهم، اطلاعات حجم سهام معامله شده و… نمایش داده می‌شود.

در کنار نام نماد دو گزینه رنگی سبز و قرمز برای خرید و فروش سهام وجود دارد. با کلیک روی گزینه سبز رنگ، پنجره ثبت سفارش خرید سهام باز می‌شود. در این قسمت قیمتی که تمایل به خرید سهم در آن قیمت را دارید وارد کنید. در کادر بعدی حجم خرید سهم را وارد کنید. در نهایت سفارش خود را ثبت کنید. سفارش خرید شما بررسی و با توجه به قیمت و حجم ثبت شده، انجام خواهد شد.

برای فروش سهم نیز مانند خرید سهام عمل کنید؛ با این تفاوت که روی شکل قرمز رنگ کلیک کنید تا پنجره ثبت سفارش فروش نمایش داده شود. مشابه خرید سهم، قیمت و حجم فروش سهام را مشخص کنید تا ارزش ناخالص سفارش نمایش داده شود. در نهايت پس از ثبت سفارش درخواست فروش شما بررسی‌ و فروش سهام انجام خواهد شد.

سخن آخر

افراد زیادی به دلیل اعتبار بالای کارگزاری آگاه آن را به عنوان کارگزاری خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم ابتدا مراحل ورود به بازار بورس و سپس آموزش خرید و فروش سهام در بورس از طریق سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه را عنوان کنیم. افراد مشتاق به فعالیت در بازار بورس باید قبل از شروع فعالیت اطلاعات بسیاری در خصوص فرآیند خرید و فروش سهام کسب کنند تا بتوانند معاملات موفقی را به ثبت برسانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *